Att gå en rond på en husläkarmottagning - går det?

Ronden är ett av de verktyg Huddinge vårdcentral använder i sitt arbete för att möta patienter i alla åldrar med psykisk ohälsa och alkoholberoende.

Det går att gå en rond på en husläkarmottagning trots att inte en enda patient är inneliggande. Istället är det patientfallet som sådant och personens hälsostatus teamet samlas kring. Självklart med patientens godkännande. Ronden är ett av de verktyg Huddinge vårdcentral använder i sitt arbete för att möta patienter i alla åldrar med mild till måttlig psykisk ohälsa och måttligt alkoholberoende.

–Vi har en typ av rond en gång i veckan där läkare och det psykosociala teamet, som består av kuratorer och psykologer, diskuterar svårbedömda patientfall utifrån om vi gjort rätt bedömningar eller bör göra på annat sätt. Patienterna har godkänt att vi talar om dem på detta sätt och det blir ett lärande för oss och det hjälper även patienten, säger Jeanette Skantz Holmberg, verksamhetschef på Huddinge vårdcentral.

Det arbete som Huddinge vårdcentral påbörjat är ett led i att primärvården ska stärka sin förmåga att möta befolkningens behov vad gäller psykisk ohälsa. Varje husläkarmottagning ska ha ett team för psykisk ohälsa som ska bestå av minst en läkare med kompetens i bedömning och behandling av psykisk ohälsa, en sjuksköterska med kompetens i triagering och stödjande kontakter vid mild psykisk ohälsa och en samtalsbehandlare. Om teamets samtalsbehandlare inte är psykolog ska husläkarmottagningen säkerställa en kontinuerlig och nära tillgång till legitimerad psykolog som vid behov ska kunna utföra insatser på mottagningen. Teamet ska tillsammans skapa hög tillgänglighet, tidig upptäckt av psykisk ohälsa samt erbjuda patienterna stöd till egenvård, bedömning, behandling och uppföljning.

–Arbetet med att få till detta arbetssätt kom i princip samtidigt som pandemin och på Huddinge vårdcentral har vi nu så smått börjat gå de webbutbildningar som regionen tillhandahåller. Vi ser dem i grupp för att kunna diskutera dem och jag planerar att viga en hel planeringsdag för utbildningar kring uppdraget psykisk ohälsa senare i vår för alla medarbetare i verksamheten, säger Jeanette.

Psykisk ohälsa i primärvård handlar oftast om milda tillstånd. Traditionellt har läkaren gjort en första bedömning på samtliga patienter oavsett sökorsak. Med det nya team-baserade tankesättet vid mild och måttlig psykisk ohälsa ska patienten triageras av sjuksköterska till den mest lämpade professionen som gör en första bedömning. En ny roll införs, sjuksköterska psykisk hälsa, som får till uppgift att bedöma och behandla patienter med stressrelaterade tillstånd, att identifiera skadliga livsstilsfaktorer samt vägleda patienten till livsstilsförändring.

–Tillgängligheten för patienten kommer bli bättre med det här arbetssättet och vi har redan dragit ner tiden för första besöket. Patienterna slipper vänta på en läkartid eller remisser utan kan få träffa andra för psykisk ohälsa relevanta professioner, säger Jeanette.

Det svåraste är enligt Jeanette att rekrytera sjuksköterskor och skapa kontinuitet. Får hon ge andra råd skulle det vara att börja lagom. Själv erkänner hon att hon har ett försprång. Dels hade hon kurator och psykolog på plats innan det nya arbetssättet blev ett krav. Dels har hon varit med i framtagandet av några av de kurser som erbjuds inom ramen för STEP-UP. Bland annat kursen Att leda husläkarmottagningen i arbetet med psykisk hälsa.

–Jag tror på att göra det lagom, börja i det lilla. Låta drivande och intresserade personer gå utbildningarna för att skapa stor kunskap. Utbildningarna går att dela upp och man kan gå dem i omgångar. Jag tror även på att ta hjälp av och inspireras av varandra, till exempel av andra i ens geografiska närområde, säger Jeanette.

Publicerad 2022-04-29