Sjuksköterskans viktiga roll i mötet med patienter med psykisk ohälsa

Nu finns det en triagemodell framtagen som stödjer sjuksköterskans arbete på mottagningen att ge rätt bedömning av patienter med psykisk ohälsa.

– Idag har vi två beslutsstöd som vi arbetar i när vi triagerar patienter som söker till husläkarmottagningen. Det är Rådgivningsstödet webb som är ett nationellt stöd där vi får fram brådskegraden, och Hänvisningsstödet som är regionalt där vi får fram vilken vårdnivå patienten ska få hjälp av. Med Triagemodellen för psykisk ohälsa får vi ytterligare ett verktyg att hjälpa patienten rätt, säger Janina Hettman, sjuksköterska psykisk hälsa vid Gustavsbergs vårdcentral.

Ökad tillgänglighet till vård för patienten

Mottagningssjuksköterskan är ofta den som har den första kontakten med den vårdsökande på husläkarmottagningen, hen är mottagningens ”ansikte utåt” och har en central roll för den vårdsökandes väg in i vården. I det traditionella primärvårdsarbetet gör oftast läkaren en första bedömning och vid behov slussas patienten vidare till behandling hos andra professioner. Fördelen med detta kan vara att alla patienter alltid får en medicinsk bedömning innan en annan insats, vilket minskar risken för att bakomliggande somatiska orsaker förbises. Nackdelen med att alltid låta läkaren göra en första bedömningen vid psykisk ohälsa är bristen på besökstider till läkare, vilket kan leda till att patienter tvingas vänta länge på en första bedömning.

– I det nya teambaserade tankesättet i primärvårdsarbetet vid mild och måttlig psykisk ohälsa triageras patienten till mest lämpade profession inom det psykosociala teamet att göra en första bedömning. Att arbeta teambaserat till stöd för patienten ger en möjlighet till strukturerad triagering till fler professioner och ökad tillgänglighet till vård för patienten, säjer Lisabet Kollin, sjuksköterska och projektledare i STEP-UP.

Kursen Triagering inom psykisk ohälsa ger kunskap och verktyg för att kunna genomföra ett effektivt, strukturerat och patientsäkert bedömningssamtal gällande psykisk ohälsa. Även en särskild guide till stöd och insatser till barn och unga med psykisk ohälsa har tagits fram och presenteras i kursen.

Lättare ställa frågor om bland annat suicid

Syftet med triagemodellen är att utnyttja kompetensen på en husläkarmottagning på ett effektivt sätt genom att sortera patienten till den kompetens där den har störst möjlighet att behandlas. Metoden innebär ett arbetssätt där man väger in patientens problematik och matchar mot resurser och kompetens på husläkarmottagningen.

– Den feedback vi fått på kursen och triagemodellen är att det blir mer tydligt vilken profession som är mest lämpad att hjälpa patienten. Det tar inte längre tid att triagera, när man använder detta arbetssätt. Vi har även fått positiva kommenterar om att det efter kursen känns mer naturligt och lättare att ställa frågor kring självmordstankar, säger Nathalie Broman, sjuksköterska psykisk hälsa på Gustavsbergs vårdcentral.

Kursen vänder sig till de som arbetar som mottagningssjuksköterska på husläkarmottagningen.

Publicerad 2022-11-30

Senast ändrad 2023-05-22