Kan patienter och behandlare kommunicera med varandra i PLUS?
Nej. I PLUS är meddelandefunktionen inte aktiverad vilket innebär att patienten och behandlaren inte kan ha kontakt direkt i programmet.
Hur loggar patienten in i PLUS?
När patienten har blivit tilldelad PLUS loggar hen in med Mobilt Bank ID, Freja eID Plus eller Telia e-legitimation på https://sob.1177.se/
Hur länge kan patienten komma åt PLUS?
Patienten har åtkomst till PLUS under 90 dagar. Under hela perioden kan patienten logga in och ut i programmet och se om filmer, läsa texter och göra om övningar.
Vem kan aktivera PLUS för patienter?
Alla medarbetare som har blivit upplagda på vårdenheten i SOB med rollerna behandlare eller invånaradministratör kan tilldela och starta patienter i PLUS. Det spelar ingen roll vilken yrkeskategori du tillhör.
Vilka åldrar kan använda PLUS?
PLUS finns i två versioner. PLUS ung riktar sig till patienter från 12-17 år och deras föräldrar. Om patienten är yngre än 12 år kan PLUS ung aktiveras enbart till föräldrar med syfte att ge psykopedagogiskt material. PLUS (vuxen) riktar sig till patienter som har fyllt 18 år och uppåt.
Hur journalförs PLUS?
SOB har ingen koppling till ett journalsystem och all dokumentation måste ske i separata system. Hur dokumentationen ska genomföras bestämmer verksamheten själv.
Vad gör patienten om en akut situation skulle uppstå?
Eftersom patienten inte har kontakt med vården direkt i PLUS informerar vi om att alltid kontakta en akutmottagning om en akut situation skulle uppstå.
Vem kontaktar man vid tekniska problem?
Om patienten upplever tekniska problem, till exempel med inloggning så kan hen kontakta nationella supporten för 1177: 0770-72 00 00. Om vårdpersonal har tekniska problem med SOB så ska de alltid kontakta SOB-ansvarig i verksamheten som i sin tur får kontakta SOB-förvaltningen inom organisationen.