Simon Erling

”STEP-UP var mitt-i-prick när jag skulle börja jobba med barn och unga på vårdcentralen”

För psykologen Simon Erling var kurserna om det utökade uppdraget för barn och unga till stor hjälp när han gick från vuxenpsykiatrin till att möta barn och vårdnadshavare på vårdcentralen.


– När jag var nyanställd föreslog min verksamhetschef att jag skulle gå STEP-UP:s kurser. De gav mig en bra påbyggnad på det jag hade med mig från psykologutbildningen, säger Simon Erling, psykolog på Nytorgets vårdcentral.

– Eftersom jag kom från vuxenpsykiatrin hade jag inte jobbat med den yngre patientgruppen tidigare. Inför mina första möten med barn och föräldrar har kurserna som specifikt är riktade mot det utökade uppdraget om barn och unga varit ett stort stöd. På vår vårdcentral har vi inte haft några särskilda utbildningstillfällen utan vi har gått kurserna individuellt. Det har varit upp till var och en att se över vilken kompetens vi behöver fylla på med. Jag har kunnat göra kurserna vid tillfällen då jag inte har haft patienter inbokade, och jag har försökt gå så många kurser som möjligt.

Förståelse för hur olika aktörer samverkar har varit hjälpsamt

Simon berättar att det är kurserna om barn och unga som han haft mest utbyte av och konkret användning för. Kursen om samverkan runt barn och unga tycker han gett honom en helt ny förståelse.

– Att tydligt få beskrivet vilka verksamheter man kan hänvisa vidare till, som exempelvis BUP, och vilka stöd och insatser varje verksamhet ger, vilken verksamhet som ansvarar för vad - just att man får en så god bild av vilken roll primärvården har och vilka roller kringliggande verksamheter har - det har verkligen underlättat, understryker Simon.

Kurserna har också fungerat som handfasta råd och stöd för Simon i hans nya arbetsuppgifter, till exempel kring hur man genomför ett bedömningssamtal där både barn och vårdnadshavare är med och enskilt.

– Ett av mina första patientmöten som nyanställd var med en 13-åring tillsammans med vårdnadshavare, vilket var en helt ny erfarenhet för mig. Nu kunde jag lägga upp mötet utifrån exempel i kursen på ramarna för ett sådant möte. Jag hade fått tips om hur behandlaren involverar föräldrar eller vårdnadshavare som är med samtalet. Det var till väldigt stor hjälp att få exempel på hur man kan dela upp mötet i olika delar; hur man för samtalet, hur man avslutar och hur man avrundar det.

Kurserna ger en bred kunskap för alla professioner

Något som Simon tycker är bra med kurserna är att de ger ett nytt tänk kring hur man har patientmöten och hur man kan åldersanpassa dem. Kurserna har både fyllt på tidigare kunskaper men också gett ny kunskap om det han tidigare bara haft ett litet hum om.

– Alla kurser är viktiga men behoven kan vara olika. För mig var till exempel kursen i psykiatrisk diagnostik något som jag kände var lite överflödigt, men det är ju eftersom jag jobbat inom vuxenpsykiatrin tidigare. Men för vårdpersonal som inte jobbat lika mycket med det tidigare är det en jättebra kurs.

Simon ser att det finns stora förtjänster med ett brett kursutbud som täcker mer än bara det man själv bör kunna i sin profession.

– Det är väldigt bra med kurser som både berättar konkret om vad du kan göra i psykologarbetet, men som också ger en introduktion till primärvårdens roll och organisationen runt barn och unga. Sammantaget tycker jag kurserna har gett en bättre bild av primärvårdens roll i vården och i samhället.

Till sist vill Simon tipsa om material man kan man kan skriva ut från STEP-UP:s hemsida.

– Guiden som åskådliggör hur vården är organiserad för barn och unga, den har jag uppsatt på väggen i arbetsrummet!

 

Publicerad 2023-04-21

STEP-UP webbinarier om barn och unga

ungdomar

Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder

 

Om:

Depression och ångest är vanligt bland barn och unga med adhd eller autism och många har då nytta av insatser på primärvårdsnivå. Webbinariet tar upp relevant kunskap om adhd och autism och diskuterar hur vi i primärvården kan anpassa insatser och bemötande med hänsyn till funktionsnedsättningen. Samverkansfrågor och vem som gör vad för patientgruppen, både inom hälso- och sjukvård och inom kommun och skola kommer också att beröras. Det kommer också att finnas utrymme att lyfta utmaningar ni möter i er kliniska verksamhet.

Webbinariet riktar sig till personal i teamet för utökade insatser för barn och unga på HLM. I samband med anmälan är det möjligt att skicka in frågor på förhand och därmed bidra till att innehållet anpassas till era behov.

Medverkande:

Douglas Sjöwall, PhD klinisk psykologi, KIND och FOU-koordinator Hälsa & habilitering
Annika Brar, specialist i psykiatri, habiliteringsläkare i Region Stockholm, Hälsa & habilitering
Karl Almqvist Simonsson, psykolog och enhetschef, Gustavsbergs vårdcentral

 

Bemötande och vård inom HLM av barn och ungdomar med självskadebeteende


Om:

Självskadebeteende är vanligt bland unga och förekommer ofta tillsammans med ångest, depression och svårigheter att reglera känslor. Vissa som kommer till HLM behöver remitteras till specialiserad vård, men många med mindre allvarliga symtom har stor nytta av insatser på primärvårdsnivå. Webbinariet kommer ha fokus på bemötande, bedömning och vård i ett primärvårdsperspektiv och ge en översikt av relevant kunskap om självskadebeteende och känsloreglering. Samverkan och gränsdragning gentemot vårdgrannar kommer diskuteras. Det kommer också finnas utrymme att lyfta utmaningar ni möter i er kliniska verksamhet.

Webbinariet riktar sig till personal i teamet för utökade insatser för barn och unga på HLM. I samband med anmälan är det möjligt att skicka in frågor på förhand och därmed bidra till att innehållet anpassas till era behov.

Medverkande:

Cecilia Wänerstam Silfverskiöld, psykolog DBT-teamet, BUP.
Katja Sjöblom, psykolog och doktorand på KI där hon arbetar med att utveckla en primärvårds-anpassad internetbehandling för ungdomar 12-17 år, med fokus på emotionsreglering.
Karl Almqvist Simonsson, psykolog och enhetschef, psykolog och enhetschef, Gustavsbergs vårdcentral.